Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
5 September 2010, 11:40:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
2804 aantal berichten in 649 topics door 2110 geregistreerde leden
Nieuwste lid: regiosprinter_294
* Startpagina Help Inloggen Registreren
+ 
|-+  FORUM; Hier kun je alles kwijt
| |-+  Vragen over de cao taxi (Moderator: webmaster)
| | |-+  Uitleg van de CAO Middels Voorbeelden
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Uitleg van de CAO Middels Voorbeelden  (gelezen 351 keer)
Webdrifter
Sr. Member

« Gepost op: 2 Juni 2010, 20:41:26 »

Bij deze nodig ik de Vakbond uit om de CAO uit te leggen,
aan de hand van voorbeelden die door henzelf of de leden worden aangeleverd.

Ik zal het eerste voorbeeld aanleveren:

Mijn werkgever verwacht van mij flexibiliteit.

Hij geeft aan dat ik ongeveer van tijdstip A t/m tijdstip B moet werken.
Tussen A en B liggen C uren

Laten we bijvoorbeeld eens zeggen dat:
A = 8.00 uur en B = 22.00 uur zodat C = 14 uur

(We weten overigens allemaal hoe werkgevers dergelijke "roosters" met enige regelmaat op de laatste minuut kunnen aanpassen als het net daarbuiten druk is. Zodat je een uurtje, of twee uurtjes eerder of later moet werken uit hoofde van de benodigde flexibiliteit. Dat je in die tijden voor en na dus ook geen prive afspraken kunt maken. Dat het dus eigenlijk helemaal geen echt rooster is omdat je in de uren ervoor en erna uit hoofde van de flexibiliteit eigenlijk ook altijd onbetaald ter beschikking moet staan.
Sterker nog, ik ken een situatie waarbij de werkgever zelfs een dag van te voren de vrije dag wil innemen als hij het druk heeft zodat je feitelijk zelfs op je vrije dag ter beschikking staat. En dus niet eens op je vrije dag iets met je kinderen kunt doen)

Vervolgens verwacht mijn werkgever gedurende die periode van 14 uur slecht 8 uur echt rij-werk te hebben.
Dus hij betaalt mij slechts 8 uur uit en zegt dat ik de rest van de tijd tussen de ritten door thuis onbetaald mag wachten.
Tijdens dat wachten moet ik uiteraard wel oproepbaar zijn voor werk, want hij wil wel dat ik direct op de taxi spring zodra hij weer een rit heeft.

Want zijn redenering is: "Als je thuis wacht dan sta je volgens de CAO niet ter beschikking en dus hoef ik je voor die periode ook niet uit te betalen".

Ik vind dit oneerlijk en wil ook voor deze wacht-uren voluit betaald worden.

Geachte Vakbond kunt u de CAO op dit punt toelichten !!!
(Dit is niet verzonnen het is een echte situatie)

(En geef ook gelijk even aan waar ik heden ten dage werk kan vinden bij een werkgever die niet dergelijke streken uithaal,
want ik denk niet dat mijn tijdelijke contract zal worden verlengd zodra ik dit aankaart)
« Laatste verandering: 2 Juni 2010, 20:46:34 door Webdrifter » Gelogd
Webdrifter
Sr. Member

« Antwoord #1 Gepost op: 6 Juni 2010, 23:19:03 »

En toen werd het stil Huh?

Hallo..... FNV.

Is daar iemand HuhHuh
regiosprinter_294
Sr. Member

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Juli 2010, 13:02:59 »

Fijn hè, dat ze dan niets laten horen....... Huh Angry
schiphol
Hero Member

Geslacht: Man

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juli 2010, 10:07:41 »

De bond heeft het te druk met duimendraaien, bij Oranje aanwezig zijn, op vakantie gaan of vul zelf maar iets in.
Zelf denk ik, n.a.v. de vraag, dat je baas je gebroken diensten heeft gegeven, ZONDER JE TOESTEMMING.

"Texas Kid"
regiosprinter_294
Sr. Member

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juli 2010, 21:41:16 »

Waar hier in ieder geval sprake van is is "consignatie"
Dit heb ik gevonden hier op het forum, misschien dat je er wat aan hebt:
Citaat
Consignatie

1      Onder consignatie wordt in dit artikel verstaan: een tijdruimte tussen twee elkaar opeenvolgende diensten of tijdens een pauze, waarin de werknemer uitsluitend verplicht is bereikbaar te zijn in geval van onvoorziene omstandigheden op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen arbeid te verrichten.

2      De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de consignatie uitsluitend een werknemer van 18 jaar of ouder wordt opgelegd.

3      De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer:
a      ten minste gedurende 2 maal een aaneengesloten tijdruimte van 7 maal 24 uren in elke periode van 4 achtereenvolgende weken geen consignatie wordt opgelegd;
b      tijdens de bij deze wet en de daarop berustende bepalingen voorgeschreven onafgebroken rusttijd direct voorafgaand aan een nachtdienst en direct volgend op een nachtdienst geen consignatie wordt opgelegd;
c      ten hoogste 13 uren in elke periode van 24 achtereenvolgende uren en 60 uren per week arbeid verricht;
d      ten hoogste gemiddeld 45 uren per week in elke periode van 13 achtereenvolgende weken arbeid verricht;

4      Indien de consignatie geheel of gedeeltelijk de periode van 00.00 uur tot 06.00 uur bestrijkt, organiseert de werkgever in afwijking van het derde lid, onderdeel d, de arbeid zodanig, dat de werknemer ten hoogste gemiddeld 40 uren per week in elke periode van 13 achtereenvolgende weken arbeid verricht.

5      Voor de toepassing van het derde en vierde lid vangt de arbeidstijd aan op het moment van oproep als bedoeld in het eerste lid. Indien binnen een half uur na beëindiging van de arbeidstijd die voortvloeit uit een oproep als bedoeld in het eerste lid, opnieuw een dergelijke oproep wordt gedaan, is de tussenliggende tijd arbeidstijd.

Indien binnen een half uur één of meer keren arbeid voortvloeiend uit een oproep als bedoeld in het eerste lid wordt verricht, wordt de arbeidstijd geacht ten minste een half uur te bedragen.

6      De arbeid die voortvloeit uit een oproep als bedoeld in het eerste lid wordt voor de toepassing van de artikelen 5:3 ATW, 5:5 ATW, tweede lid 5:8 ATW, eerste lid onderdelen c en d, en derde lid, onderdelen c  en d, en 5:10 ATW, tweede en zevende lid, alsmede van de voorschriften krachtens artikel 5:12 ATW ten aanzien van de rusttijd en de pauze, buiten beschouwing gelaten.

7      Op de arbeid die voortvloeit uit een oproep als bedoeld in het eerste lid, is artikel 5:8 ATW, eerste lid, onderdeel b, en derde lid, onderdeel b, niet van toepassing.

Alles hierover kan je terug vinden bij: http://www.fnvtaxi.nl/forum/index.php/topic,198.0.html

Voor de rest kan ik je helaas ook niet verder helpen......maar waar je dus op moet zoeken in je CAO-boekje is "consignatie"  Ik hoop dat je wat met mijn antwoord kan!

Groet,

regiosprinter
crispy78
Hero Member

« Antwoord #5 Gepost op: 31 Juli 2010, 06:14:37 »

Wederom een klassiek voorbeeld van hoe tegenwoordig de taxiwerkgevers de werknemers uitbuiten.
In de huidige CAO is niets opgenomen over consignatie, dus zul je daar zelf afspraken over moeten maken met je werkgever.
Als je langer werkzaam bent binnen dit taxibedrijf zou je je kunnen beroepen op je gewoonterecht, dit soort roosters is immers niet wat je gewend bent.

De CAO is eigenlijk best duidelijk over de onjuistheid van zijn manier van werken: Hoofstuk 2.1.4.A "Pauze is een tijdsruimte waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van zijn werk.". Als jij dus oproepbaar MOET zijn heb je weldegelijk verplichtingen ten aanzien van je werkgever, dus ben je gewoon aan het werk.

Een oplossing zou zijn dat hij bijv. om 10:00uur zegt dat jij om 11:00uur je volgende ritje hebt, na dat ritje mag je weer pauze nemen van 11:30 tot 12:15 voor je volgende ritje, etc. Maar ook daar is in de CAO een oplossing voor gevonden: Hoofdstuk 2.1.4.C "De dagelijkse pauze op of buiten de standplaats mag niet worden opgedeeld in meer dan vier aaneengesloten tijdvakken. Geen van deze tijdvakken mag korter zijn dan 15 minuten.". Ofwel pauze is leuk en gemakkelijk voor je werkgever, maar dan niet meer dan 4x per dag.

Natuurlijk is het heel makkelijk om met wetsartikellen te gooien en smijten. Maar misschien is jouw werkgever net als de mijne en bereik je er alleen maar mee dat de relatie verslechterd. Vraag eens aan collega's of zij niet tegen dezelfde problematiek aanlopen als jij, en vraag dan gelijk of ze lid zijn van een vakbond. Individueel is het heel lastig vechten, sterker nog verwacht van de vakbond dan niet veel meer dan dat ze informatieverstrekken... jij mag zelf met je ballen op het blok. Denk dus goed na of je niet beter kunt bekijken of je bij een ander (taxi)bedrijf aan de slag kunt. Al weet ik uit eigen ervaring dat dat nog wel een tijdje kan duren, ik zoek nog steeds een andere werkgever.
« Laatste verandering: 31 Juli 2010, 10:44:49 door crispy78 » Gelogd
engine 54
Hero Member

Geslacht: Man

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Juli 2010, 11:40:45 »

Je hebt toch een contract waarin staat tussen welke uren er gewerkt moet worden?
Het lijkt me sterk dat daar in staat dat je tussen 08.00 uur en 22.00 beschikbaar moet zijn.
crispy78
Hero Member

« Antwoord #7 Gepost op: 1 Augustus 2010, 22:06:26 »

Je hebt toch een contract waarin staat tussen welke uren er gewerkt moet worden?
Het lijkt me sterk dat daar in staat dat je tussen 08.00 uur en 22.00 beschikbaar moet zijn.

Mijn werkgever heeft ooit eens besloten om de eindtijden maar uit de roosters te halen omdat hij het zat was dat mensen niet wilde overwerken of niet eerder naar huis wilde vertrekken. Ik weet dus ongeveer een week of halve week van te voren wanneer ik moet werken en ongeveer hoe laat (aangezien dit ook dagelijks weer bekeken wordt) en wanneer mijn eindtijd is.... dat weet alleen mijn werkgever. Dat dit niet helemaal volgens de CAO is... ach ja... de overige werknemers hebben niet echt een priveleven en het bedrijf is niet bang voor de vakbond... zij weten namelijk dat deze vrij weinig uitvoeren in individuele gevallen.

In je contract hoeven helemaal geen tijden vermeld te staan, zie de voorbeelden in de CAO.
Het kan dus voorkomen dat mijn werkgever, net als Webdrifter, je om 7:00 laat beginnen en je pas om 19:00 laat gaan.
Pagina's: 1 Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar: